مدیریت برند به چه معناست؟

برجسته ترین صاحب نظران عرصه برندینگ در جهان معتقدند نام های تجاری برای آنکه همواره پر قدرت ظاهر شوند، باید در پروسه های زمانی مختلف مورد ارزیابی قرار گیرند و استراتژی مجددی را تدوین کنند .. امروزه رشد عظیم قدرت خرید در بیشتر کشورها با وجود انتخاب های گسترده در بین محصولات با برندهای مختلف، سبب شده است که مشتریان، هنگام خرید روی قیمت حساسیت زیادی نداشته باشند و بیشتر به ارتباط و جایگاه برند محصول توجه کنند. این امر موجب رشد رضایت مندی مشتریان از محصولات موجود در بازار می شود، زیرا بیشتر شرکت های تولید کننده محصولات سعی دارند که انگیزه های مصرف کننده را درک کنند.
 مدیریت برند شامل طرح یک وعده، به اجرا در آوردن آن وعده و سپس حفظ و پاسداشت آن وعده است. این کار مستلزم تعریف برند، کسب موقعیت برای برند و عرضه برند است. مدیریت برند هنر خلق و زنده نگاه داشتن یک نام تجاری است. مدیریت برند با داشتن دانش و آگاهی کامل از اصطلاحی به نام تجاری آغاز می‌گردد و شامل قولی است که به مشتری داده می‌شود (قولی که اگر به آن عمل نشود باعث عدم رضایت مشتری می‌گردد). مدیریت برند چیزی جز هنر ایجاد و حفظ نام تجاری نیست و نام تجاری باعث می‌گردد تا مشتریان به یک کسب و کار متعهد گردد.
برندسازی فرایند معنا بخشیدن به یک نام است و در حقیقت مجموعه‌ای از راهکارهاست که به نام تجاری شما هویت مشخصی داده و جایگاه آن را در بازار نسبت به رقبا مشخص و متمایز می‌کند. برندسازی شامل مباحث مختلفی چون جایگاه یابی و جایگاه سازی برند، انتخاب نام موثر برای برند، ایجاد طبقه بندی جدید، انتخاب رنگ برند و طراحی لوگو برای آن، بسط برند یا محدود نمودن دامنه تمرکز، عمق و ارزش برند، روابط عمومی، رویدادسازی، تبلیغات و... می‌باشد.
اشتالر چهار اصل برای برندسازی را تشریح کرد:
•    به دنبال هویت برند باشید، در پی تصویر برند نباشید. این هویت برند است که تعریف می‌کند کار شما چیست.
•    به برند انفرادی نیندیشید، به سبد برند بیندیشید. امروز داشتن برند انفرادی سودمند نیست، باید سبدی از برندها داشته باشید.
•    به سازماندهی برند (Brand Organization) فکر کنید، آراستن ظاهری برند، کم منفعت است.
•    درپی ایجاد برنامه‌ای مدون برایبرند باشید، برای ساخت برند براساس تبلیغات فکر نکنید، برندسازی مستلزم تلاشی فراتر از تبلیغات است.
وقتی که یک برند در حوزه فعالیت خود ، نه بهترین انتخاب ، بلکه تنها انتخاب باشد و صاحبان برند برتری موقعیت خود را نسبت به رقبا در حرفه خویش با آگاهی از خواسته مشتری و نه نیاز وی و کشف مشکلات مشتریان و ارائه راه حل موثر برای آنان و ارائه اطلاعات با ارزش در قالب محتوایی جذاب و ایجاد ارتباط مداوم با مشتری و ارتقاء و پیشرفت مستمر محصول و فراتر رفتن از انتظارات مشتریان و کسب محبوبیتی دوچندان تثبیت می کنند درمیان مردم ، برای این برند آشنا ، بنایی عظیم از اعتماد شکل خواهد گرفت و ارزش محصولش فزونی خواهد یافت و استقبال از آن در مقایسه با کالای مشابه در بازار، علی رقم قیمت بالاتر ، با رغبت بیشتری مواجه خواهد شد.
امروزه در بازار ، مشتریان ایده آل هر برند با ارزیابی انتظارات جدید و دریافت احترام ، اعتماد ، امید ، و کیفیت از جانب برند ، وفاداریشان به آن تحکیم شده و با تمرکز بر حل مشکلات مشتریان و ایجاد ارتباط عمیق احساسی بین برند و مخاطب ، تبدیل به هدفی روشن ، آگاهانه ، منحصربفرد ، ارزشمند و خارق العاده در ذهن مخاطب خواهد شد.
در نهایت باید گفت که مردم به شدت مجذوب برندهایی خواهند شد که دگرگونه اندیشیدن در ساختار استراتژیشان، چالشی برای شرایط فعلی بازار و محصولات موجود ایجاد کند و این اعتقاد پابرجاست که قطعا یکی از اصول اساسی موفقیت هر برند جستجوی فضایی است که در آن کمبود خدمات و ارزش ها نمایان باشد و می توان با ورود به این فضای خلاء و خلق مقادیر زیادی از این دو گزینه ، راهی روشن به سوی کامیابی در برندینگ گشود و ارزشهای واقعی را پایدار ساخت.

 

/ 0 نظر / 86 بازدید