راهنمای خرید کارت گرافیک (قسمت اول

راهنمای خرید کارتگرافیکقسمت اول

سرعت کلاک پردازشگر

مشابه پردازشگر اصلی رایانه ها داشتن سرعت کلاک بیشتر برایپردازشگر کارت گرافیک صرفاً به مفهوم عملکرد سریعتر آن نیست. شاید یک پروسسور 400MHz سریعتر از یک پروسسور 600MHz در یک سیکل کاری باشد. ازدید یک پروسسور گرافیکی سرعتRender و سرعتclock باتعداد پیکسل هایی است که می تواند در هر سیکل پردازش نماید.

 

ظرفیت حافظه

عبارت از میزان حافظه ای که روی کارت گرافیک صرفاً جهتفعالیتها و کارهای گرافیکی قرار گرفته است. در حال حاضر تمامی چیپ ها قابلیت قابلاستفاده با مقادیر مختلف حافظه هستند. که در برخی موارد به 512MB می رسد. میزان حافظه در عملکرد کارت وابستگیبه نوع کار گرافیکی که انجام می دهید دارد. دسترسی پردازشگر کارت گرافیک به حافظهکارت بسیار سریعتر از رم کامپیوتر است. بنابراین حافظه بیشتر بر روی کارت باعث میشود که پردازشگر برای بدست آوردن اطلاعات مورد نیاز کمتر به حافظه اصلی مراجعه کندو سرعت بالا رود. به زبان ساده تر اگر در حال حاضر از کارت گرافیکGeforce 6600 با 128 مگابایت حافظه استفادهکنید و قصد دارید آن را بهGeforce 6600 با 256 مگابایت حافظه ارتقا دهید شاید در زمانی که با رایانه بازی میکنید اصلاً متوجه تغییر عملکرد آن نشوید مگر اینکه بازی هایی را انجام دهید که ازاین قابلیتها استفاده می کنند.

 

پهنای باند حافظه

این خصوصیت سرعتی است که پروسسور گرافیکی می تواند با حافظهکارت ارتباط برقرار  کند. یکی از محدودیت ها در کارهای سه بعدی سرعتی است که رایانهمی تواند اطلاعات را به پردازشگر گرافیک انتقال دهد. حافظه سریعتر به مفهوم بر طرفکردن این محدودیت است که باعث افزایش سرعتRendering خواهد شد. کارت های گرافیک در حالحاضر از دو نوع حافظه بهره می برند. DDR , GDDR3 که نوعGDDR3 سریعتر است و بهتر می تواند مانع از مشغول شدن پردازشگر گرافیکشود.

عملکرد کارت همچنین می تواند از پهنای باند باس حافظه تاثیربپذیرد. یک کارت گرافیک با باس جافظه 128 بیت می تواند دو برابر یک کارت با باسحافظه 64 بیت اطلاعات را بین حافظه کارت و پروسسور تبادل نماید.

 

 Shader

مدلهایDirect X shader جزئیات بسیاری را جهت کنترل  بر روی آنچه نمایش داده می شود برای افرادخواستار توسعه ارائه می دهد. و می تواند  افکت های بسیاری نظیر سایه های پیچیدهانعکاس نور، ایجاد مه و مانند آنها را بوجود آورد. مایکروسافت با ارائه مدلShader از ابتدا قدرت مانور زیادیرا در اختیار توسعه دهندگان قرار داده است که نتیجه آن ایجاد پتانسیل بالا جهتواقعی تر و ملموس تر کردن تصاویر بوده استShader مدل 3 آخرین نسخه ای است کهDirect X9.0  در اختیار کاربرانقرار داده است.در حال حاضر ( در زمان نگارش این مقاله ) تنهاNivadia از این نسخه پشتیبانی میکند.  

 

سرعتFill

این خصوصیت به مفهوم سرعتی است که کارت گرافیک می تواند یکصفحه را نقاشی کند. هر سطح در صحنه های سه بعدی دارای یکtexture (تصاویری هستند که جنس،حالت و بعضی ازخواص ماده را به صورت روکش روی سطح یک جسم سه بعدی نمایش می دهند مثلآ عکس یک چوبرا روی یک مکعب مستطیل قرار می دهند تا شکل الوار دیده شود.) است که به آن نسبتداده شده سرعت پیکسلها (texel) درثانیه نشان دهنده این که چه تعداد از پیکسلهایtexture می توانند در هر ثانیه نمایش دادهشوند.

 اما یکtexel چیست؟ یکtexel بهنوعی مشابه یک پیکسل سه بعدی است. در واقع یک رویه سطح می تواند توسط خانه های یکتصویر 640×480 پیکسل از تصویر آجرها نمایش داده شود.  هر پیکسل در این صفحهtexel خوانده می شود و روی هرtexel پردازش صورت می گیرد تافاصله و زاویه این نقطه از دیوار را نمایش دهد.

سرعتfill حاصلضرب سرعت کلاک پروسسور و تعداد پیکسل هایی است که می تواند در هر سیکل کلاکپردازش شوند تعداد پیکسل هایی که می توانند در هر سیکل کلاک پردازششوند.

 

/ 0 نظر / 9 بازدید